Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2014-06-30 15:12:00

Éveket kell várni a 3-as metró felújítására?

Jóváhagyta a 3-as metró rekonstrukciójának előkészítő tervezéséhez kapcsolódó fejlesztési megállapodást a Fővárosi Közgyűlés hétfői ülésén. A Metróért Egyesület szerint azonban a tényleges munkálatok csak 2016 után kezdődhetnek.

A javaslatot 29 igen és 1 tartózkodó szavazat mellett fogadta el a testület. Az előterjesztésben a metróvonal rekonstrukciójának és északi meghosszabbításának előkészítésére vonatkozó fejlesztési megállapodás megkötésére tettek javaslatot, amelynek indoka a feladathoz kapcsolódó 1,2 milliárd forintos önkormányzati költségvetési forrás rendelkezésre bocsátása. Az összköltség idei évi előirányzata 361 millió forint.
   
A javaslat szerint ha a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) július 8-ig nem köti meg a tervezői szerződést, úgy az uniós támogatási szerződésben biztosított, jelenleg a fejlesztésre rendelkezésre álló 635 millió forintos uniós támogatás is elvész.

Az előterjesztés szerint a 3-as metróvonal felújítása halaszthatatlanná vált, a vonal megújítása a működési és az utasbiztonság "magas kockázatú veszélyeztetettsége" miatt sem halasztható, a 2014-2020 közötti költségvetési ciklusban meg kell kezdeni. A metróvonalon munkanapokon körülbelül 520-540 ezer utas közlekedik, több mint a teljes országos vasúti hálózaton. A rendszer több mint három és fél évtizedes folyamatos működése alatt erősen elhasználódott, ez alatt semmilyen jelentősebb felújítást nem végeztek, egyre gyakoribbak az előre nem látható műszaki meghibásodások.

Az atv.hu megszerezte a Fővárosi Önkormányzat és a BKK között létrejött Fejlsztési Megállapodás szövegét, melyben az áll, hogy az előkészítés kezdési időpontja 2014. júliusa, az előkészítés befejezési időpontja pedig 2016 márciusa. A Metróért Egyesület értelmezése szerint ez azt jelenti, hogy a tényleges munkálatok 2016 második fele előtt nem kezdődnek meg.
   
Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője a javaslat kapcsán kényszerpályáról és kapkodásról beszélt. Ugyanakkor kijelentette, a város érdeke, hogy mihamarabb meginduljon a 3-as metró felújítása. Somfai Ágnes (független) szerint az előterjesztés jól mutatja, hogy milyen hányattatott sorsú a 3-as metró. Molnár Gyula (MSZP) arról beszélt, ne gondolja senki, hogy a javaslat elfogadásával a 3-as metró rendben is lenne. Tarlós István főpolgármester azt mondta, már 2010 előtt "gyalázatos" állapotban volt a 3-as metró, és ehhez képest az "égvilágon semmit sem csináltak" az akkori városvezetők. Wintermantel Zsolt (Fidesz) azt mondta, a szocialisták nem foglalkoztak a 3-as metróval, ehhez képest most aggodalmaskodnak.
   
A közgyűlés az egyszemélyes tulajdonú fővárosi társaságok - köztük a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV - vezetőire vonatkozó javadalmazási szabályzatok módosításáról szóló javaslat alapján döntött arról, hogy a társaságok belső szabályzata tegye lehetővé, hogy a vezető tisztségviselők javára felelősségbiztosítást kössenek. Az előterjesztésben rámutattak, hogy március 15-én lépett hatályba az új polgári törvénykönyv (Ptk.), amely jelentős változásokat hozott a vezető tisztségviselők felelősségével kapcsolatban: felelősségre vonásuk és elmarasztalásuk szélesebb körben vált lehetővé.
   
Az új Ptk. értelmében például a vezető tisztségviselő az ügyvezetési tevékenysége során a gazdasági társaságnak okozott károkért az úgynevezett szerződésszegéssel okozott károkért való felelősség szabályai szerint felel a társasággal szemben. A társaságok a döntés értelmében jogosultak lesznek megkötni a biztosítási szerződést és annak díját fizetni, ha ehhez a költségvetésükben elegendő forrás áll rendelkezésre. Az előterjesztést 20 igen és 9 ellenzéki tartózkodás mellett fogadták el.

atv.hu / MTI

További belföldi híreink