Itthon

2014-05-27 08:09:00

Lázár: nem irracionálisan drága az M4-es kilométerenkénti 3,78 milliárdos ára

Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár válaszolt Jávor Benedek Orbán Viktornak írt levelére, melyet még tavaly év végén küldött a miniszterelnöknek az ország legdrágább autópályájáról.

„Tisztelt miniszterelnök úr! Az önök pártja annak idején a kirívóan drágán épült kőröshegyi völgyhidat a Gyurcsány-kormány szimbólumának nevezte, vizsgálatot és elszámoltatást helyezve kilátásba. Ennek immár több mint három éve, és az ügy azóta is az önök beváltatlan ígéreteinek sorát gyarapítja. De van egy rosszabb hírünk is: immár az Orbán-kormánynak is van egy hasonló, vagy talán még csúfabb szimbóluma – az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek között épülő szakasza, amely völgyhíd nélkül is sokkal többe kerül, mint amennyit az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti részéért – ahol a nevezetes kőröshegyi völgyhíd is áll – fizettek a magyar adófizetők"- írta a nol.hu beszámolója szerint az Együtt-PM politikusa a miniszterelnöknek. A levélből kiderül, hogy az Abony–Fegyvernek közötti szakasz (a Közgép részvételével) kilométerenként 3,79 milliárd forintért épül, szemben a völgyhidat is magában foglaló M7-es szakasz 2,8 milliárdos kilométerenkénti árával.

A lap birtokába került válaszban Lázár János egyrészt elismeri, hogy a 2004-ben és 2009-ben is 2,1 milliárdos autópálya-építési átlagár 2013-ra 2,3 milliárdra nőtt, ám azt hangsúlyozza, hogy „tíz év alatt 43 százalékkal nőtt a bitumen és az aszfalt ára".
Másrészt arra hivatkozik: „Különleges technológiai eljárásokat igénylő, és az ezzel együtt járó, átlagosnál magasabb építési költségekkel bíró autópálya-beruházások külföldön sem ritkák. Példaként említhetem Szlovákiában az R2 autópálya egyik szakaszának 5,7 milliárdos kilométerenkénti fajlagos költségét, vagy Ausztriában az A5 autópálya egyik 25 kilométer hosszúságú szakaszának 3,9 milliárd forintos fajlagos építési költségét". Lázár szerint az M4-es vizsgált szakasza nem tekinthető „irracionálisan drágának", és nem indokolt a beruházás soron kívüli vizsgálata.

A lap megjegyzi, hogy az említett szlovák autópályaszakasz végig egy felduzzasztott patak völgyében halad, azt többször keresztezi, és egyebek mellett egy völgyhidat is tartalmaz (ráadásul a kivitelező honlapja szerint 131 millió euróba, azaz kilométerenként nem 5,7, hanem 3,93 milliárd forintba kerül). Az osztrák pályaszakaszon pedig 21 közúti hidat és egy 460 méter hosszú alagutat is építenek. Ezzel szemben a magyarországi M4-es szakasz alföldön épül – igaz, hogy részben ártéri területen és a Tiszát is keresztezi.

atv.hu / nol.hu

További belföldi híreink