Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2013-12-02 06:57:00

30 százalékkal csökkent az olajár: 30 százalékkal drágult a tankolás

Miközben a válság előtti csúcshoz képest az olajár 30 százalékkal csökkent, addig a magyar üzemanyagárak 30 százalékkal nőttek. Az atv.hu igyekezett utánajárni, hogy mi lehet a figyelemre méltó eltérés oka.

Az olaj világpiaci ára a gazdasági válság előtt, 2008 júliusában érte el történelmi csúcspontját, akkor 146 dollárnál is többe került egy hordónyi Brent olaj. A benzin magyarországi átlagára ebben az időben 310 forint volt, a gázolajé pedig 330 forint. A válság nyomán az olajár beszakadt egészen 35 dollárig, majd az utóbbi két-három évben 100 és 120 dollár között stabilizálódott, jelenleg 111 dollár. Ezt a változást azonban enyhén szólva nem követték a hazai üzemanyagárak. Jelenleg a benzin átlagára 405 forint, a gázolajé pedig 423. Tehát míg az olaj – a mostani árszintet nézve – 30 százalékkal esett (ha nem a csúcshoz viszonyítunk, akkor is olyan 15 százalékot), addig a benzin átlagára 30 százalékkal, a dízel üzemanyagé pedig 28 százalékkal növekedett. Ez még az inflációt figyelembe véve is figyelemre méltó eltérés.

Vultur Csaba, a holtankoljak.hu szakértője az atv.hu kérdésre elmondta, az üzemanyagok ára alapvetően négy tényezőtől függ: az olajár (pontosabban a finomított termékek ára – a kettő alapvetően párhuzamosan mozog, de lehetnek elmozdulások); a dollár-forint árfolyam; az ÁFA mértéke; és a jövedéki adó mértéke. „Abba nem látunk bele, hogy a MOL-nak milyen árképzési technikája van, vagyis a finomított termék ára pontosan hogyan jön ki. A forint azonban 2008-hoz képest erős tíz százalékot gyengült a dollárhoz képest, valamint emelték a jövedéki adót és az ÁFA-t is” – magyarázta a szakértő. A jövedéki adó (benzin esetén 120 forint, gázolajnál 110 forint literenként) kapcsán hozzátette: ebben túl nagy mozgástere (lefelé) nincs a kormánynak, ugyanis EU-dierektíva írja elő ennek minimális mértékét (uniós összehasonlításban a középmezőnyben vagyunk). A 27 százalékos ÁFA-val ugyanakkor vezetjük az EU toplistáját, a középmezőnyhöz tartozó országokban mindössze 20 százalékos forgalmi adó terheli az üzemanyagokat.

Ezzel együtt jelentősen csökkent az üzemanyag-forgalom is. 2008-ban 1,5 milliárd liter benzint és 1,6 milliárd liter gázolajat tankoltunk; idén az első három negyedév adatai: 885 millió liter, illetve 1,1 milliárd liter. Vagyis – hangsúlyozta Vultur Csaba – messze elmaradunk a válság kitörése előtti szinttől, ami a vásárlók fizetőképességéről és a gazdaság állapotáról is ad egyfajta visszajelzést. Úgy véli, az árat az is felhajthatta az utóbbi időben, hogy a benzinkutak shopjainak forgalma a trafiktörvény nyomán erősen leesett. Márpedig a bevételek a shopok és a kutak között 50-50 százalékban oszlottak meg – tehát a kieső bevételeket valamiből pótolni kell.

Hogyan változhat az olajár?

Pletser Tamás, az Erste Group olajipari elemzője arra a számít, hogy az olaj ára a belátható jövőben megmarad a 100-120 dolláros sávban, ezen például nem változat az Iránnal kötött genfi egyezmény sem. Kétségtelen, hogy a perzsa államnak jelentős olajtartalékai vannak, ám kérdéses, hogy az infrastruktúrája alkalmas-e arra, hogy jelentős többletkínálatot tudjon generálni a világpiacon.

Az olajárat alapvetően a kereslet és a kínálat határozza meg. Keresleti oldalon – mondta az elemző – nem tapasztalható kiugró növekedés: idén 800 ezer és egymillió hordó közötti mennyisséggel növekszik napi szinten. Ez elsősorban a távol-keleti országok gazdasági növekedésének tudható be.

A kínálati oldalon erősödést jelent az észak-amerikai palaolaj megjelenése, viszont bizonytalanságot eredményeznek a közel-keleti folyamatok: például Líbiában teljesen leállt az export. Ez a bizonytalanság a szakértő szerint 10-15 dollárral magasabban tartja az árat az indokoltnál.

Ami az üzemanyagok árának alakulását illeti, Pletser Tamás arra hívta fel a figyelmet, hogy a finomított termékek közül a dízel iránt megnőtt a kereslet. Az utóbbi öt évben a távol-kelet gazdasági növekedése „nyelte” a gázolajat, Európában pedig az autóipar a dízelfejlesztések irányába mozdult el. Mindez az árat is felhajtotta, nem véletlen, hogy ma már a benzint alacsonyabb áron kínálják, mint a gázolajat.

atv.hu / SI

További belföldi híreink

Kapcsolódó cikkek, videók