Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2013-06-27 10:47:59

„Tesztidőszak, amiben nincs tolerancia” – július elsején jön az e-útdíj

Zajlanak az utolsó tesztelések, hétvégén több százan fogják tájékoztatni az e-útdíjról az érdeklődőket az utakon. Utólagos fizetést még nem lehet igényelni, de a bírságolás mértéke szeptember elsejéig alacsonyabb lesz. A fuvarozók szerint halasztásra lenne szükség, mert számos technikai nehézség áll még fenn.

„Tesztidőszak, amiben nincs tolerancia” – július elsején jön az e-útdíj

Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szóvivője lapunkat arról tájékoztatta, hogy jelenleg a végső tesztelések folynak, a regisztrációs oldal pedig a hu-go.hu weblapon elérhető. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára viszont kiemelte, hogy a tesztüzemnek már június 5-én el kellett volna indulnia, mert a vállalkozók így nem tudják felkészíteni a munkavállalóikat.

Halasztás nélkül problémák

Az MKFE háromezer fuvarozó tapasztalatai alapján úgy látja, feltétlenül szükséges a minimum egy hónapos halasztás. Ellenkező esetben a határátkelőhelyeken torlódásra kell számítani, nemzetközi bonyodalmak várhatóak, az áruellátási rendszerben átmeneti hiányok jöhetnek létre, és jogi problémák is jelentkezhetnek.

Tesztidőszak, amiben nincs tolerancia

„Menet közben minden bizonnyal kialakul a rendszer, de ami most következik, az egy általunk fizetett tesztidőszak, amiben nincs tolerancia”, és „a szolgáltató hibáiért is mi fizetünk” – számolt be az atv.hu-nak személyes tapasztalatairól Sipos Tibor, aki lehetőségei szerint tájékozódik, ám szakmai kérdésekre eddig még nem kapott releváns választ, így elmondása szerint nem rendelkezik sokkal több információval, mint egy hónappal ezelőtt.

„A tájékoztatás elégtelen, jelentős hiányosságok vannak még a rendszerben” – vonta le következtetését. Hozzátette, hogy „a hu-go.hu oldal kalkulátora nem megfelelő, a kilométerek nem stimmelnek, és nem veszi tekintetbe az útlezárásokat.” Hasonló az álláspontja az MKFE főtitkárának is, Karmos Gábor kiemelte, hogy a kalkulátor nem pontos, és csak magyar nyelven érhető el.

„Nem az útdíjjal van bajunk”

A „sokszereplős, előfinanszírozó” rendszerben Sipos Tibor szerint nem egyértelműek a felelősségi körök, és az érdekérvényesítés módja sem tisztázott. A külföldi partnerekkel pedig nehezebb megállapodni, „mert nem tudunk konkrét díjakkal számolni”, pontosításra lenne szükség. Július elsején Sipos Tibor káoszra számít, de leszögezte: „nem az útdíjjal van bajunk, azt elfogadjuk”, a gond szerinte a kapkodva kialakított rendszer problémáiból ered.

Hétvégi információs dömping

A külföldieket minisztériumokon és érdekképviseleteken keresztül informálták. Akiknek szükségük van segítségre, azok számára a 11 nyelvre lefordított tájékoztatót és a szórólapokat ajánlotta a szóvivő, hozzátéve, hogy „hétvégén a több száz fiatal segítő fog rendelkezésére állni a határállomásokon. Ők az egyenlegfeltöltéstől a regisztrációig segítenek mindenben.” A hu-go.hu szerint egyébként „2500 ügyfél több mint 10.000 tehergépjárművet regisztrált a HU-GO útdíjfizetési rendszerben.”

Maga a hu-go.hu honlap viszont az ígérettel ellentétben csak három nyelven, magyarul, angolul, illetve németül érhető el – hívta fel rá a figyelmet Karmos Gábor, a MKFE főtitkára. Megjegyezte, hogy ráadásul „az angol oldal nem felel meg a magyar nyelvűnek”, nem fedi azt le teljesen.  

Viszonylati jegy

Úthasználati jogosultságot viszonylati jegy megváltásával vagy fedélzeti eszköz használatával lehet szerezni. Aki viszonylati jegyet akar vásárolni, ezt megteheti például az interneten regisztráció nélkül is, ám ebben az esetben nem tud áfás számlát igényelni – derült ki a hu-go.hu weblapról. A szóvivő úgy pontosított, ha értékesítési ponton, vagy az ÁAK-nál vásárol valaki viszonylati jegyet, ott viszont kaphat Áfás számlát.

„Az országban az 1700 értékesítési pont, illetve a 20 ügyfélszolgálati iroda bármelyikén és az internetes ügyfélszolgálaton keresztül egyaránt válthat viszonylati jegyet” – áll a honlapon.

Ügyfélszolgálati irodákban és értékesítési ponton az ott elfogadható fizetőeszközökkel lehet vásárolni személyesen: például bankkártyával, üzemanyagkártyával, vagy készpénzzel. „Tehát amennyiben egy magyarországi Shell kúton eddig elfogadták (pl. tankolásnál) az ügyfél Shell kártyáját, akkor ezt követően lehet vele útdíjat is fizetni” – olvasható.

Valószínűleg euróval is lehet

„Ahol korábban a matricákat vásárolták, ott valószínűleg lehet egyenleget feltölteni, viszonylati jegyet vásárolni is. Azokon az értékesítési helyeken pedig, ahol eddig lehetett euróval fizetni, ott valószínűleg most is lehet” – tudtuk meg Kibédi Varga Lajostól.

A honlapon elérhető tájékoztató szerint „az utólagos útdíjfizetés lehetőségét az egyetemes útdíjszolgáltató írásbeli szerződés megkötésével biztosítja. Ezt az ÁAK ügyfélszolgálatain személyesen vagy az ÁAK értékesítési osztályán postán lehet kezdeményezni.” Az információt úgy pontosította Kibédi-Varga Lajos, hogy a „koncepció már kész, de még nem lehet alkalmazni, jóváhagyás után lesz lehetőség ez ügyben szerződést kötni az ÁAK Zrt.-vel.” Ami pedig a forgóeszköz-hitelt illeti, Karmos Gábor úgy véli, „a valóságban csak 2-3 hét múlva érhető majd el.”

Fedélzeti eszköz

Aki viszont fedélzeti eszközt használ, annak mindenképpen regisztrálnia kell, és az egyedi folyószámlájára kell befizetnie a pénzösszeget. Kéttípusú fedélzeti eszköz áll rendelkezésre: „az azonnal, szivargyújtóról működtethető fedélzeti eszközt az értékesítési pontok egy részén vásárolhatja meg, és 10 perc alatt installálhatja. A beépíthető eszközt a bevallási közreműködőktől szerezheti be, amelyet a szakemberek a vásárlás helyszínén be is szerelnek” – írja a hu-go.hu.

Az MKFE ugyanakkor a fedélzeti eszközök beszerzése miatt is halasztást kérne, ugyanis ez az eszköz ilyen nagy mértékben – hazai vállalkozókat tekintve 250-260 ezer darab, külföldi célcsoportot figyelembe véve pedig több tízezer darab – számításaik szerint július elsején nem áll majd rendelkezésre.

Türelmi idő szeptemberig

Július elsejétől bírságot szabhatnak ki, bár ennek összege 2013. szeptember elsejéig alacsonyabb mértékű lesz. A türelmi idő lejárta után az összeg megemelkedik, 80-165 ezer forint között mozog majd – derült ki a hu-go.hu weblapról.

A 74 darab ellenőrző kapu folyamatosan épül ki, az ellenőrző járműveket pénteken adták át – mondta Kibédi-Varga Lajos. Az MKFE álláspontja szerint azonban itt is felmerülhetnek még hiányosságok, mert bár mobil ellenőrzési pontok rendelkezésre állnak, „a kapuk később készülnek el”, ez is indokolná a halasztást.

atv.hu / ST

Ajánlom

További belföldi híreink