Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2013-05-30 06:26:39

Varga: nem tudom megmondani, hogy lesz-e reklámadó

Lázár Jánosnak kell egyeztetni a reklámszövetséggel a reklámadóról, amit egyáltalán nem biztos, hogy bevezetnek Varga Mihály szerint. Szerdán még arról beszélt Giró-Szász András kormányszóvivő, hogy "a jelenlegi állapot szerint lesz reklámadó". Kedden pedig még arról volt szó: a túlzottdeficit-eljáráson múlik a reklámadó. Ha Brüsszel enged, nem lesz.

A szerdai kormányülésen az a döntés született, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár egyeztessen a reklámszövetséggel a reklámadó bevezetéséről - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerdán az M1 Az Este című műsorában. A gazdasági tárca vezetője úgy fogalmazott: "nem tudok válaszolni arra a kérdésre, hogy lesz-e (reklámadó) vagy sem". A bevezetés annak is függvénye, hogy egy ilyen lépés milyen hatással lenne a piacra - tette hozzá.

Egy korábbi, szerdai sajtótájékoztatón Giró-Szász András kormányszóvivő még úgy nyilatkozott, hogy lesz reklámadó, bár akkor jelezte, hogy a kormány még nem tárgyalt e kérdésről. Varga Mihály szerda este arról is beszélt, hogy nem látja a szektorális különadók kivezetésének lehetőségét, hiszen nincs honnan pótolni az ekkor kieső költségvetési bevételeket.

A nemzetgazdasági miniszter megerősítette, hogy a kormány nem ért egyet az Európai Bizottság szerdán nyilvánosságra hozott, a jövő évre vonatkozó 2,9 százalékos GDP-arányos államháztartásihiány-prognózisával, s továbbra is elkötelezett a 2,7 százalékos hiányszint teljesítése mellett.

Szerda: lesz reklámadó

A jelenlegi állapot szerint lesz reklámadó - válaszolta a túlzottdeficit-eljárás megszüntetésére vonatkozó brüsszeli ajánlás következményét firtató kérdésre Giró-Szász András kormányszóvivő szerdán.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hozzátette: a szktorális különadókról, illetve a tranzakciós illetékről a kormány szerdai ülésén nem tárgyal, reklámadóról készült előterjesztés.

Egyben arról tájékoztatott, hogy Orbán Viktor miniszterelnök Lázár Jánost, a miniszterelnökséget vezető államtitkárt bízta meg azzal, hogy tárgyalásokat folytasson ez ügyben a reklámszövetséggel. A kormány szerdai ülésén eleddig nem tárgyalt a kérdésben - tette hozzá.

       Varga Mihány nemzetgazdasági miniszter szerdán sajtótájékoztatót tart

Kedd: nem lesz reklámadó, ha Brüsszel enged

Kedden még arról volt szó: a túlzottdeficit-eljáráson múlik a reklámadó. Ha Brüsszel enged, nem lesz reklámadó, és a többi megszorítás sem, csak a költségvetési zárolás – közölte Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A miniszter hangsúlyozta: ha döntés születik Brüsszelben a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás megszüntetéséről, akkor nagy az esélye annak, hogy a költségvetési zárolásokon kívül nem lesz szükség további egyenlegjavító intézkedésekre.

Az Inforádió keddi, Aréna című műsorában a rádióadó internetes portálján közzétett előzetes beharangozó szerint a gazdasági tárca vezetője tájékoztatott arról, hogy a belügyi tárca kivételével jóváhagyták a költségvetési zárolások tervét. Az egyenlegjavító intézkedések nagyjából 2 százalék körüli zárolást jelentenek az intézményeknél, ami kigazdálkodható - mondta.

Varga Mihály megismételte, hogy a lépésekre azért van szükség, hogy az Európai Bizottság biztosítottnak lássa a 3 százalék alatti költségvetési hiány tartását, és így javasolja a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás megszüntetését. Ha a kérdésben kedvezőtlen döntés születne szerdán, akkor a költségvetés bevételeinek további emelésére már vannak előkészített javaslatok - mondta - hozzátéve, hogy ezek csak akkor kerülnek a kormány elé, ha időszerűvé válnak.

A nemzetgazdasági miniszter megismételte, hogy nem lesz jövőre választási költségvetés.

A reklámadó miatt sérülhet a demokrácia is?

Ahogy arról az ATV korábban beszámolt, az új adó legnagyobb vesztese a két nagy kereskedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2 lenne. Médiapiaci szakemberek szerint ráadásul az adó miatt akár sérülhet a sajtó függetlensége, és így közvetve a demokrácia is.

Ha bevezetik a reklámadót, akkor elképzelhető, hogy kevesebb műsort, esetleg kevesebb emberrel gyártanak majd a televíziók – mondják a médiapiaci szakemberek. A tervezett adót sávosan, a cégek reklámból származó árbevétele alapján kellene fizetni, így a legnagyobb terhet a nagy kereskedelmi televíziók viselnék.

Az RTL Klub az elmúlt három évben évente 29 milliárd forintos árbevételre tett szert, ennek nagy részét a reklámok adták, a Napi Gazdaság számításai szerint a cégnek több, mint 4 milliárd forintot kellene fizetnie. Csakhogy a teljes árbevételből a cég nyeresége évi 2,8 – 3,7 milliárd forint között volt, vagyis az adó miatt könnyen veszteségessé válhat a csatorna. Rosszabb a helyzet a TV2-nél, amely évek óta veszteséges, ezt pedig csak növelné az adóteher. A Főszerkesztők Fórumának vezetője szerint az új adó miatt a sajtó függetlensége is veszélybe kerülhet.

„A demokratikus sajtó működésének modellje az, hogy a függetlenségét éppen a gazdaság életképessége garantálja, mert ezáltal nem válik kiszolgáltatottá a saját magán kívüli szereplőknek, legyenek azok államiak, politikaiak, vagy egyéb indirekt, vagy illegitim gazdasági érdekek” – vélekedett Weyer Balázs, a Főszerkesztők Fórumának elnöke.

A válság miatt egyébként is a médiaiparban volt a legnagyobb a bevételcsökkenés. Előfordulhat, hogy olyan vállalkozások, amelyek külföldi tulajdonban vannak, elhagyják az országot, vagy jogilag is a határokon túlra helyezik a működésüket, ahogy ez Romániában és Bulgáriában is történt. Az Index az RTL Klub belső vezetéséből származó információkra hivatkozva azt írta, hogy a cégnél lehetséges forgatókönyvként felmerült, hogy német, vagy luxemburgi liszensszel folytatja majd sugárzást.

„Nem lehet tudni, hogy mi volt a pontos cél, az egy nagyon furcsa véletlen egybeesés, hogy éppen az a médiacég lenne a legnagyobb vesztese, amelynek a híradója a legnézettebb, és fő műsoridőben keményen bírálja az Orbán-kormány tevékenységét” – mondta el Bajomi-Lázár Péter médiakutató.

A televíziók bevételének egy másik részét egyébként a kábelszolgáltatóktól kapott díjak jelentik. Előfordulhat, hogy az adó miatt kiesés kompenzálásra emelik ezeket, így a szolgáltatók is emelni kényszerülnek, vagyis nőhetnek az előfizetési díjak is.

atv.hu, MTI

További belföldi híreink