Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2013-05-26 09:24:00

Veszélybe sodorja az RTL Klubot és a TV2-t a reklámadó

Emelkedő televízió előfizetési díjak, és Magyarországról kivonuló médiacégek. Akár ez is lehetne a következménye a tervezett reklámadónak. Az új adó legnagyobb vesztese a két nagy kereskedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2 lenne. Médiapiaci szakemberek szerint ráadásul az adó miatt akár sérülhet a sajtó függetlensége, és így közvetve a demokrácia is.

Veszélybe sodorja az RTL Klubot és a TV2-t a reklámadó

Ha bevezetik a reklámadót, akkor elképzelhető, hogy kevesebb műsort, esetleg kevesebb emberrel gyártanak majd a televíziók – mondják a médiapiaci szakemberek. A tervezett adót sávosan, a cégek reklámból származó árbevétele alapján kellene fizetni, így a legnagyobb terhet a nagy kereskedelmi televíziók viselnék.

Az RTL Klub az elmúlt három évben évente 29 milliárd forintos árbevételre tett szert, ennek nagy részét a reklámok adták, a Napi Gazdaság számításai szerint a cégnek több, mint 4 milliárd forintot kellene fizetnie. Csakhogy a teljes árbevételből a cég nyeresége évi 2,8 – 3,7 milliárd forint között volt, vagyis az adó miatt könnyen veszteségessé válhat a csatorna. Rosszabb a helyzet a TV2-nél, amely évek óta veszteséges, ezt pedig csak növelné az adóteher. A Főszerkesztők Fórumának vezetője szerint az új adó miatt a sajtó függetlensége is veszélybe kerülhet.

„A demokratikus sajtó működésének modellje az, hogy a függetlenségét éppen a gazdaság életképessége garantálja, mert ezáltal nem válik kiszolgáltatottá a saját magán kívüli szereplőknek, legyenek azok államiak, politikaiak, vagy egyéb indirekt, vagy illegitim gazdasági érdekek” – vélekedett Weyer Balázs, a Főszerkesztők Fórumának elnöke.

A válság miatt egyébként is a médiaiparban volt a legnagyobb a bevételcsökkenés. Előfordulhat, hogy olyan vállalkozások, amelyek külföldi tulajdonban vannak, elhagyják az országot, vagy jogilag is a határokon túlra helyezik a működésüket, ahogy ez Romániában és Bulgáriában is történt. Az Index az RTL Klub belső vezetéséből származó információkra hivatkozva azt írta, hogy a cégnél lehetséges forgatókönyvként felmerült, hogy német, vagy luxemburgi liszensszel folytatja majd sugárzást.

Szakemberek szerint az új adótól várt 8-10 milliárd forintot máshonnan is elő lehetne teremteni, nem lenne szükség erre az adóra, a sajtóban már egyéb lehetséges célokról is jelentek meg találgatások.

„Nem lehet tudni, hogy mi volt a pontos cél, az egy nagyon furcsa véletlen egybeesés, hogy éppen az a médiacég lenne a legnagyobb vesztese, amelynek a híradója a legnézettebb, és főműsoridőben keményen bírálja az Orbán-kormány tevékenységét” – mondta el Bajomi-Lázár Péter médiakutató.

A szintén külföldi tulajdonú TV2 kapcsán pedig a sajtóban arról írnak, hogy egy Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó cég vásárolná meg.

A televíziók bevételének egy másik részét egyébként a kábelszolgáltatóktól kapott díjak jelentik. Előfordulhat, hogy az adó miatt kiesés kompenzálásra emelik ezeket, így a szolgáltatók is emelni kényszerülnek, vagyis nőhetnek az előfizetési díjak is.

atv.hu

További belföldi híreink