Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2012-03-09 09:02:59

Jogállami keretek között forgatják a kést a kamionosokban

Nem a közlekedésbiztonságot, vagy a tisztességes piaci versenyt, hanem a minél nagyobb bevételt tartják szem előtt a hatóságok az ellenőrzések során - panaszkodnak az fuvarozók. Az üzemanyagár-emelkedés már így is sokat kivett a zsebükből, a több mint féltucatnyi hatóság tevékenysége már csak a hab a tortán.

Jogállami keretek között forgatják a kést a kamionosokban

- A magyar-osztrák határon megállították az egyik kamionunkat a vámosok, mondván, hogy a szállított akkumlátorokból szivárog a sav. Helyben kiszabtak 800 ezer forint bírságot. Lehetett volna vitatkozni, szakértőt vinni a helyszínre, vagy akár pereskedni is, de az elvesztegetett idő miatt ez többe került volna. Így hát kifizettem a büntetést. Az volt az érdekes, hogy amint megkapták a pénzt, egyből továbbengedték a kamiont, akkor már nem volt veszélyes a környezetre - mesélte az atv.hu-nak egy 20 éve közúti fuvarozással foglalkozó vállalkozó. Ilyen és ehhez hasonló történetek eddig is voltak, de mintha mostanában megszaporodtak volna - mondják a fuvarozók.

A vállalkozó beszámolója szerint egy másik esetben a határon azért állították meg az egyik kamionjukat, mert a vámosok szerint az olyan hulladékot szállított, amihez nem volt engedélyük. A hatóság többmilliós bírságot helyezett kilátásba, ám fellebbezni nem tudtak, mert - a jogszabályokkal ellentétesen - sem jegyzőkönyvet, sem írásbeli határozatot nem kaptak eddig.

- A legtöbben a tahográfok ellenőrzésére panaszkodnak: volt olyan sofőr, aki egy perccel lépte túl a megengedett időkeretet, és máris 30 ezer forintra büntették. Ráadásul olyan sűrűn ellenőriznek, és az életidegen jogszabályok miatt annyira könnyű szabálytalanságot találni, hogy akár a havi fizetésüket is befizethetik büntetés címén - mondta lapunknak Karsai Attila, a fuvarozók tájékoztatásával foglalkozó hungarokamion.hu szerkesztője. Példaként említette, hogy amikor bevezették, hogy 300-as rádiuszú tükröket kell alkalmazni a kamionokon a korábbi 450-es helyett, a hatóságok előszeretettel vizsgálták ezeket, és szabálytalanság esetén nem csak büntettek, hanem akár a rendszámot is azonnal levették a járműről.

- Azzal egyetértenek a fuvarozók, hogy a román és ukrán, gyakran rossz állapotban lévő kamionokat szűrjék ki, de ezeket a gyakori ellenőrzéseket nem tudják máshogy értelmezni, csakis pénzbehajtásként - mondta a szerkesztő.

- Tőlünk a legkönnyebb pénzt beszedni, hiszen például egy cég adóbevallását sokkal körülményesebb átvizsgálni hibák után kutatva. Már hosszú évek óta forgatják bennünk a kést, de most kezdünk elérni a tűréshatárra - fogalmazott a cikk elején már idézett vállalkozó. Szerinte a fuvarozó cégek 90 százalékának nincs megfelelő tartaléka, ezért a többszázezres büntetések könnyen be is dönthetik őket.

 

- A tagjainktól érkező számos visszajelzés szerint a hatósági ellenőrzések nem mindig arra a terjednek ki, ami a közlekedésbiztonság, vagy a tisztességes piaci verseny szempontjából a legfontosabb lenne. A fuvarozók között az a hangulat alakult ki, hogy megsarcolják őket. Ugyanakkor hozzánk még egyetlen olyan ügy sem jutott el, amelyben a hatósági intézkedés ne felelt volna meg a jogállamiság kereteinek - fogalmazott az atv.hu-nak a téma kapcsán Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Azt viszont tapasztalják - mondta -, hogy a több mint féltucatnyi hatóság nem egységes eljárási rend szerint dolgozik - annak ellenére sem, hogy ugyanazon jogszabályok alapján szabhatnak ki bírságokat.

atv.hu / S. I.

Ajánlom

További belföldi híreink