Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2011-09-02 11:30:59

Haldoklik a magyar buszgyártás: utcára kerülhetnek a dolgozók

Úgy tűnik, hamvába holt a Széles Gábor nevével fémjelzett Ikarus legújabb feltámasztási kísérlete. Az iho.hu szakmai portál cikke szerint a hazai buszgyártók nem kapnak megrendelést, ezért az iparágban dolgozók hamarosan az utcára kerülhetnek.

Haldoklik a magyar buszgyártás: utcára kerülhetnek a dolgozók

Másfél évvel ezelőtt egy legenda újjászületésétől volt hangos a hazai sajtó. A híradások persze némileg túlzónak látszottak, hiszen első körben mindössze annyi történt, hogy a korábban ARC néven gyártott buszokat immár Ikarus márkajelzéssel látták el – de sokan egy kedvező folyamat előszeleként tekintettek erre a szimbolikus eseményre – írja az iho.hu.

A körülményekhez képest a megrendelések is jól alakultak; a Máltai Szeretetszolgálat, valamint az Agria, a Borsod és a Hajdú Volán is az Ikarus mellett döntött, továbbá a Szegedi Közlekedési Társaság trolibusztenderén is eredményesen szerepelt e cég. A budapesti, a pécsi és a miskolci teszt során is komolyan helytálltak az új Ikarusok, így jó esély volt rá, hogy ezekben a városokban is megjelenjen a régi-új márka, és ezen kívül több volántársaság is érdeklődést mutatott a buszok iránt.

Képgaléria a buszokról

A cégvezetők tehát már kapacitásbővítésben gondolkodtak, az események azonban időközben kedvezőtlen fordulatot vettek. Az MVK Zrt. visszavonta a mintegy száz új buszra vonatkozó közbeszerzési felhívását, Pécsen viszont – az anyagiak híján – még a tender kiírásáig sem jutottak el. A szegedi projekt is áll, hiszen a trolibuszbeszerzés kapcsán utólagos vizsgálatot rendeltek el, a budapesti midibuszbeszerzésből pedig végül szintén nem lett semmi. (Mint ismeretes, valószínűleg ugyanaz a Lanta Kft. készítette volna a midibuszok vázát, aki az Ikarus buszokat is gyártja, sőt, az opcióban további hatvan „nagybusz” forgalomba állításáról is szó volt.)

De nem jobb a helyzet a Volánok terén sem: több forrásból is úgy értesültünk, hogy a beszerzések jelenleg központilag meg vannak tiltva, így egyelőre sem új, sem használt, sem magyar, sem külföldi buszok nem érkezhetnek a cégekhez. Új tendert buszvásárlásra idén már egyik Volán sem írt ki (vagy amit mégis, azt később visszavonták), így maximum a korábbi tenderek opcióit tudták lehívni (ahol volt ilyen). Ugyanakkor – szintén központi utasításra – a huszonnégy volántársaságból húsz hitelfelvételre írt ki közbeszerzési eljárást, de azt megint nem lehet tudni, hogy ennek mikor lesz látható eredménye (új buszok), már ha lesz egyáltalán.

A helyzet tehát súlyos, és nemcsak az Ikarust, hanem majdnem az összes hazai gyártót és üzemeltetőt érinti. Így hazánk legnagyobb autóbuszgyárát, a győri székhelyű Kravtexet is. A beszállítók közül az egyik legnagyobb vesztes a Rába lehet. Részben a hazai buszgyártók igényei alapján kifejlesztettek egy új futómű – és egy új üléscsaládot is. A prototípusdarabok hamarosan beépíthetők lesznek, ha lesz mibe.

A Lantánál már tavasszal megkezdődtek a leépítések, mostanra csak egy maréknyi csapat maradt. Ők jelenleg járműfelújítással foglalatoskodnak, illetve ők végzik a cég Ikarus 55-ösének felújítását is. A legoptimistább forgatókönyv szerint is még legalább fél év, mire ismét elkezdődhet a buszok gyártása, a kérdés, hogy sikerül-e átvészelni ezt az időszakot.

Piac a buszgyár helyén 

Nem vagyok ingatlanügynök – mondta az Ikarusbus Rt. részvényeit megvásárló Műszertechnika tulajdonosa és vezetője, Széles Gábor a Népszabadság újságírójának, amikor felröppent a hír 2006 elején, hogy az Ikarus telkei eladóak. Az elmúlt öt évben ennek a mondatnak épp az ellenkezője látszik körvonalazódni az egykori nagy buszgyár fővárosi telephelyén.

Az Ikaruspark honlapja szerint végső szakaszához érkezett Mátyásföldön az Ikarus piac kialakítása. Az iho.hu kereste az Ikarus márkanévvel is rendelkező Szélest, de kérdéseinkre eddig nem kaptunk választ. A területet üzemeltető cég, a Felikon Kft. is csak egy szűkszavú közleményt adott ki; azt írják, hogy június végén megnyílik az Ikarus piac. Széles néhány éve még a hazai autóbuszgyártás felélesztése mellett kardoskodott. A nagyvállalkozó szinte évente hangoztatta, hogy újrakezdik az Ikarus autóbuszok gyártását, de ennek eddig nem sok jelét láttuk. Úgy tűnik, a tulajdonosok a buszok helyett inkább az épületek hasznosításában látják az igazi üzletet.

A 80-as évek elején még évi 6-7000 autóbuszt készítő budapesti gyáregység épületeiben a XX. század végéig még az Ikarusbus Rt. gyártott autóbuszokat. Az ezredfordulót követően több járműipari vállalkozás is megjelent az Ikarus csarnokaiban. Ilyen volt a Ganz Transelektro Kft., amely 2008-ban zárta be kapuit, igaz, akkor már Ganz-Skoda néven. Mellékszál, de szorosan a történethez tartozik, hogy 2006-ban Széles Gábor egy új prototípus-autóbuszt mutatott be Székesfehérváron. A Hungarian Bus fantiázianevű, motor nélküli jármű sajtótájékoztatóján igen optimista terveket lehetetett hallani.

Ekkoriban az Ikarus hagyományos piacainak, például Oroszországnak, sőt Kínának a meghódítása is szóba került. A prototípus HB122L busz homlokfalára az Ikarus logó is felkerült, de az ötdarabos sorozat többi tagjának már nem adatott meg, hogy viseljék a nagy előd nevét Egy évvel később fejezte be a termelést az Ikarus Préstechnika Kft., mely ekkor már nem az Ikarus buszaihoz gyártotta az alkatrészeket, hanem többek között a Suzuki Zrt.-nek. Később az Európában egyedülálló présgépeket elszállították illetve, eladták, a csarnok mostanáig kongott az ürességtől.

Alig két hónapja a Busz I. gyáregység mellett elhelyezkedő foszfátüzem bontása is megkezdődött, itt a közelben lakók szerint egy parkolót fognak kialakítani, mely az említett présüzemben megnyíló piacot fogja kiszolgálni.

Az az évekkel ezelőtti terv, miszerint egy lakópark épülhet a területen, meghiúsulni látszik, ugyanis a környék lakói szerint annyira fertőzött altalaja van a gyárterületnek, hogy a földcsere több százmillió forintra rúgna. Ebből kifolyólag a mátyásföldi üzem még évekig iparterületnek számít.

Forrás: iho.hu

Ajánlom

További belföldi híreink